Tuesday, 13 May 2014

jom kenali kayak !



hai semua....u all mesti dah kenalkan apa itu KAYAK or canoe.. mesti semua berfikir yang kayak ni mcam sampan yang biasa muda mudi berdating kat tasik naik kayak...hahahaa kayak yang ada di tasik titiwangsa, tasik ayer keroh adalah kayak jenis leisure...ialah jenis riadah or santai. Dalam blog ramoaz ada juga menceritakan pasal kayak
               

 Ok sebelum kita pergi lebih jauh lagi apa kata saya bgtau kat u all tentang sejarah KAYAK. kayak sebenarnya telah bermula seawal peradaban manusia lagi. ini kerana air merupakan sumber pengangkutan utama bg mereka. Pengembaraan melalui jalan air lebih cepat berbanding darat. Malahan kebanyakan kawasan pertempatan manusia dahulu berpusat di pinggir sungai. Mereka yg tinggal di kawasan hutan dan kaya dgn sumber alam seperti pohon kayu mereka menebuk atau membakar teras kayu dan menjadikannya sebagai kenderaan air. Ia dinamakanDugout atau Kolek. 

SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK DUNIA

aktiviti kenu dan kayak sebenarnya telah lama berkembang di dunia. Namun begitu, tokoh terkenal iaitu John MacGregor telah memberi nafas baru dalam aktiviti ini. Jika sebelumnya kayak kayak digunakan bagi tujuan pengangkutan, kini ia mencakupi aspek yang lebih luas lagi iaitu sukan, kesenggangan dan pendidikan. beliau telah digelar sebagai Bapa Kayak Moden sebagai mengiktiraf sumbangannya dalam perkembangan aktiviti kayak.
Beliau adalah seorang pelaut British. pengembaraan beliau ke serata dunia telah membekalkan beliau dengan pelbagai pengalaman.
Pada tahun 1866, kelab kenu pertama di dunia telah ditubuhkan di Twickenham, England. Kelab ini telah bertanggungjawab mempopularkan sukan kenu  di seluruh England terutamanya di kalangan pelayar dan golongan atasan British. Tujuh tahun kemudian kelab ini telah melahirkan ramai penggiat aktiviti kayak.


ANATOMI KAYAK

Kayak mempunyai bahagian yang penting:

1. BOW DAN STERN (HALUAN DAN BURITAN)

Bow= muncung bahagian hadapan
Stern= muncung bahagian belakang.
Bahagian ini boleh ditentukan dengan meninjau bentuk coaming dan arah tempat duduk sesebuah kayak.
Fungsinya->memotong air dan memecah ombak selain menjadi panduan arah tuju kayak


2. PORT SIDE DAN STARBOD SIDE

Port side = bahagian kiri kayak
Starbod side = bahagian kanan kayak


3. HULL

Dinding, lantai, geladak bahagian bawah kayak. Ia mempunyai bentuk yang berbeza-beza bergantung kepada jenis kegunaan sesebuah kayak.


4. DECK (GELADAK ATAS)

Dinding bahagian atas kayak di mana terletaknya cockpit.
Kegunaan ->menutup bahagian atas kayak dan melindungi bahagian kaki pendayung serta memudahkan kemahiran gulingan. Deck hadapan dipanggil foredeck. Manakala deck belakang dipanggil aftdeck.

5. TOGGLES

Sejenis tali atau tempat pemegang yang terdapat dibahagian hujung bow dan stern. Kegunaannya->memudahkan mengangkats esebuah kayak, berpaut apabila terbalik dan mengikatnya ketebing.


6. COCKPIT

Ruangan yang terletak di tengah-tengah kayak dan diantara foredeck dan aftdeck. Ia merupakan kawasan di mana pendayung duduk di dalamnya. Bahagian hadapan dan belakang boleh ditentukan dengan melihat kepada bahagian cockpit.


7. SEAT (TEMPAT DUDUK)

Tempat duduk pedayung terletak di dalam cockpit. Ia terbahagi kepada beberapa jenis iaitu tempat duduk standard (mempunyai saiz yang tetap, tempat duduk sederhana-untuk kegunaan rekreasi, tempat duduk ketat-untuk aktiviti arus deras dan tempat duduk boleh laras.


8. COAMING

Bahagian tepi yang kecil dan nipis mengelilingi cockpit.
Fungsi ->untuk menghalang air daripada memasuki cockpit.


9. KNEE BRACE

Terletak di bahagian coaming di bahagian foredeck.
Fungsi->untuk menyokong lutut pedayung dan member cengkaman kaki pedayung yang lebih kuat terhadap kayaknya. Ia hanya terdapat pada kayak arus deras dan slalom sahaja.


10. TOWLINE/DECKLINE

Tali yang diikat dari hujung bow kesisi kiri dan kanan coaming hingga kebahagian stern. Fungsi ->sebagai tali untuk menyelamat, penunda, mengikat alatan dan mengikat kayak. Tidak semua kayak memiliki towline


11. KEEL

Terletak di bahagian geladak bawah kayak.
Fungsi->untuk membelah arus dan bertindak sebagai kemudi. Ia membolehkan sesebuah kayak itu bergerak lurus dengan cepat. Tidak semua kayak mempunyai keel.

12. FOOTREST

Terletak di bahagian foredeck dan merupakan tempat melatak kaki pedayung.
Fungsi->memberikan daya cengkaman dan sokongan tenaga yang lebih yang dihasilkan melalui kombinasi pergerakan tangan, bahu, lower back dan kaki terhadap penghasilan daya dayung yang baik. Ia berfungsi sebagai alat keselamatan yang melindungi pedayung daripada terhentap atau mengeluncur kehadapan akibat hentakan atau pelanggaran

13. HATCHES

Lubang penutup yang terdapat di tengah bahagian foredeck.
Fungsinya->menyimpan peratlatan diri dan perkhemahan.

PENDAYUNG (PADDLE)

* Berfungsi untuk mengerakkan kayak
* Pendayung kayak mempunyai dua bilah mata dayung yang setiap satunya
Berlawanan kedudukan.


ANATOMI PENDAYUNG





1. Blade (Bilah mata dayung)
Kepingan yang berada pada hujung batang dayung.
Fungsi->mengaut seberapa banyak air bagi menghasilkan pergerakan kayak.

2. Tip (Pelindung mata dayung)
Kepingan logam yang berada di hujung mata dayung.
Fungsi->melindungi mata dayung dari kerosakkan akibat hentakan. (tidak semua pendayung mempunyai tip)


3. Shaft/Loom/Bar (batang pendayung)
Bahagian batang pendayung, berbentuk bulat dan lazimnya lurus. Merupakan bahagian pemegang pendayung.


4. Neck (Leher pendayung)
Bahagian percantuman antara blade dan shaft.


5. Drip ring (bulatan getah)
Diperbuat daripada plastic atau getah dan terletak berhampiran dengan neck.
Fungsi ->menghalang air dari blade mengalir ke shaft dan membasahi tangan pendayung. Tidak semua pendayung memeliki drip ring


6. Front of blade (muka dayung)
Berbentuk cembung untuk memberikan sokongan yang kuat kepada mata dayung.


JAKET KESELAMATAN ATAU BOUYANCY AID ATAU PFD( personal floatation devices)


Ia merupakan alatan keselamatan yang terpenting dalam aktiviti berkayak. Bahan bantuan apungan yang berbentuk seperti vest dan dilengkapi dengan tali pengikat pinggang. Bahan apungannya diperbuat daripada foam yang lembut. Di dalam air, ia akan membuatkan seseorang individu itu terapung secara menegak. Ia bertahan dalam jangka masa yang terhad iaitu beberapa jam sahaja bergantung kepada bahan yang digunakan.

PFD adalah ‘Personal Floatation Devices’ (juga dikenali sebagai jaket keselamatan, penyelamat kehidupan, pelampung dan pakaian pengampungan. Alat ini direka untuk membantu pemakainya, samaada sedar atau tidak sedarkan diri, untuk bertahan.


No comments:

Post a Comment